2013. április 11., csütörtök

lvl 1
A bejárati ajtónk mára már csak kb 20°-ig nyílik (ne nézzetek rám, 16 voltam, amikor az előteret építettük, utólag visszafejteni, mi nem stimmel nehéz, csak tippjeim vannak, de javítani nincs keret). A 20° határozottan nem elég a kerékpárnak, nekem a jógacuccal is alig szokott elég lenni (dagatt vagyok). Teraszajtó kinyit, bicikli kirak, teraszajtó bezár, lakás beriaszt, bejáraton ki.

lvl 2
Az eb nincs nevelve, csak nőtt, mint a dudva, és ilyenkor tavasszal még a hormonok is hajtják. Nem sok esély adható annak, hogy nem szökik világgá, míg a dögnehéz tolókapun (ja, a kiskapu sem nyílik) kiszenvedem a bicót. Nem is próbálkozom ezzel, hanem láncra kötöm a kutyát. Nagykapu eltol, bringa kivisz, és akkor ott állok és azon töprengek, mihez lakatoljam le, míg elintézem a többit? A szomszéd kapujához nem merem, a miénk telibe deszkázott, már épp nekiállnék jobb híján a tüskés bokornak, amikor hangosan rám köszön a szembeszomszéd. Akinek nem akarom elmagyarázni, hogy értem én, hogy kertváros és csupa rendes család, de az én öcsém ezt az egy biciklit építette nekem ebben az életben, és már van rajta szép vázmatrica is, szóval na. The  Woman At Reception. Úgyhogy bénán nekidöntöm a gépet a bokornak és lerendezem az ebet.

lvl 3

Szerencsére a hosszú két perc alatt semmilyen bűncselekmény nem történt az utcában, nekiindulok hát, hogy valahogy lejussak a Batthyányra (vezető útra...). Az hamar kiderül, hogy a kerékpáros útvonaltervező nem kalkulál azzal, melyik úton milyen az ép aszfalt/kátyú arány, mekkora a forgalom stb., csak, hogy lehet-e effektív rajta jogilag kerekezni, és irányba esik-e. Az is hamar kiderül, hogy hamarabb indulok el a singlespeed bringámmal és nulla kondival hegynek föl, mint egy olyan úton, melyen haladt gépjármű, mikor belenéztem, hogy felmérjem a terepet. Így jártam meg a csillaghegyi hegyvidéket, egyébként szép környék. Végül aztán csak eljutottam egy olyan kereszteződésbe, ahol három forgalmas út és mögöttem a lendület nélkül áthidalandó 500 m szintkülönbség voltak az opciók, így indultam neki a Pusztakúti útnak, amin mennek autók 70-nel, meg buszok, meg ami kell, szerencsére délelőtt nem olyan sokan. De ami a nagyobb baj, hogy nem igazán visz jó irányba, és ha valamiben biztos voltam, az az, hogy nem szeretnék a Bécsi úton kikötni. Egy alkalmatos kereszteződésnél megfordultam jó pár km után, és elővettem a B tervet, hogy akkor inkább a kacsák.

lvl 4
Visszaérkeztem a kedvenc kereszteződésemhez, és még mindig nem akaródzott hegyet mászni, elvégre nekem ma még lesz egy ashtangám is. Némi kátyúkerülgetés után ráakadtam egy zsákutcára, azon lecsorogtam a lakótelepig és amatőr mód elkezdtem biciklivel gyalogolni, keresvén azt az útvonalat, ahol szabad is és szeretnék is kerekezni. Végül érzésem szerint félig tilosban, de nem egyedüliként átvágtam a lakótelepen, HÉV alatt le, HÉV alól föl, részint gyalogosan a Pünkösdfürdő utcáig, ahova kerékpárutat hazudott az útvonaltervező. Sehol egy rohadt tábla, elindultam a szélesebb járdán, ami a keresztező utaknál nem teljesen tervezettnek tűnő módon le volt simítva az útburkolati síkba. Mikor már majdnem a végére értem, volt egy "gyalogos és kerékpárút vége" tábla, tehát akkor ez volt az, hát kösszépen. Innét valahogy ráküzdöttem magam a rakparti bicikliútra, nem igazán tudom, merre kellett volna, káosz az egész. Közben egyre többen súgtak össze mögöttem, hogy wow, meg országúti meg ilyen és hasonló dolgok, szóval egészen kompetens a látvány, amíg le nem szállok áttolni a zebrán mondjuk.

lvl 5

A rakparti kerékpárút teljesen jó, de délre nem tudom, merre visz, északra viszont Szentendréig, ahova tök szívesen kimentem volna, bár a nagy suhanásban már fájt a menetszéltől a fülem :) A kacsák először nem voltak, aztán felröppent kettő, majd csatlakozott egy harmadik, és már majdnem nyugtáztam magamban a törvény igazságát, amikor megláttam, hogy egy negyedik meg ott úszkál tovább. De ha meg azt mondjuk, hogy ő nem velük volt, az sem jó, mert az egy sem prím. Esetleg lehet, hogy vagy prím, vagy négyzetszám?...

Megjegyzések:
  • Nem jól fog a hátsó fék, az első sem túl bika.
  • Nem tudok biciklizni.
  • Hogyan kell tőlünk egy darabban lejutni a Batthyányig?
  • Esélyes-e, hogy ezen akrobatamutatványok között vesztettem el a hátsó szelepsapkámat, mennyire baj az nekem, és ugye ezek egy méretben vannak, mert akarok helyette másikat?
  • Vajon mekkora felelőtlenség (a fent ismertetett koreográfia fényében), ha a biciklit a kulcsra zárható (nem biztonsági, sima zár) garázsban tartani, valamihez lakatolva?... Lakik ott egy (öreg, olcsó, de úgy amúgy pofás) kerékpár évek óta, igaz, senki nem ment vele sehova, mindenesetre még nem kélt lába, pedig nincs külön lezárva.
  • Kéne egy napszemüveg.

20 megjegyzés:

Kd írta...

Impresszív wall of text! És kalandos.
Mélyen csodáltam mindig ha valaki képes volt megtartani mind a két szelepsapkát. Nekem általában csak egy fél gyufaszál volt betűzve a lyukba. És azt hiszem a szelepsapkák egy dimenziót töltenek meg a radírokkal, pendrivekupakokkal, és fél pár zoknikkal.

Laca írta...

Majd jobb lesz, meg kell szokni a közlekedést. Pár halálközeli élmény belefér.

Ha már most panaszkodsz a fékre, valószínűleg tényleg szar.

Megtanulsz majd.

Én a főút melletti járdát javasolnám, később/ahol nincs járda, a főutat (nem a 2x3 sávosat).

Nyugodtan otthagyhatod, ha ez a saját házatok garázsát jelenti.

Nem árt.

ee_version írta...

Halálközeli élményt azért nem szeretnék :D

A fékeket öcsém is mondta, hogy még nem cserélte egyből, próbáljam ki, és ha gáz, szerel újat. szerintem kell.

A járdák itt szarok, már ahol egyáltalán vannak. Alapvetően fél méter széles csík, rettenetes állapotban, mellette a kátyús út. A fő problémám az, hol jutok ki mucsáról oda, ahol rendes utak vannak és lehet haladni...

A garázson határozottan gondolkodom, nem jó hecc minden nap kétszer átgurítani a cangát a nappalin. Még a kutyára kell egy megoldás, a megnevelése sajnos már nem játszik. A ház előtt meg tényleg nem szívesen hagyom egy percre sem a gépet, nem mintha gyanús alakok járkálnának erre, csak nem akarom kísérteni a sorsot...

Névtelen írta...

és amúgy jó volt? :D

egyébként meg:
- hát akkor bizony cserélni kell
- de, tudsz ;) (legfeljebb nincs nagy rutinod)
- pl. ahogy fent leírtad, csak a Pusztakúti úti vargabetű nélkül :D
- szelepsapka? szerintem nekem olyan sose volt... vagy elvesztettem? :D
- a garázs szerintem jó ötlet (elvégre a garázs a járművek tárolására szolgál :))
- nem csak napszemüveg, fülmelegítő sem árt, amíg megjön a jóidő (nekem nagy szőrös fekete van, egyszer egy kedves lány lemikiegerezett miatta :D neked meg mintha lenne egy rózsaszín?...)

Ja, és ha nincs felfestve bicikliút a zebra mellé, akkor bizony le kell szállni tolni, akármilyen szép a bicikli.:) Természetesen rajta _lehet_ maradni, de nem _szabad_, és nem mellesleg suttyóság is.;)

ee_version írta...

- Ha sikerül randevút egyeztetnem a művészúrral, akkor lesz cserélve, tántalán.

- Még nem tudok, de szeretnék nagyon :)
- Ahogy kiértem a rakpartra, balra felkanyarodott az út, ugyanaz az út egyáltalán nem láttam, hogy menne dél felé is. És amire odáig kijutottam, n-szer leszálltam tolni a gépet, mert olyanok voltak a forgalmi és útviszonyok, hogy inkább gyalogoltam.
- Csak kell az a szelepsapka valamire, különben miért raknák rá?
- A garázzsal az a baj, hogy külön épület, belerakod a kerékpárt, és a tolvajnak van egy éjszakája, hogy leszerelje róla a lakatot és távozzon. Ugyanez autóval kicsit nehézkesebb. Kifejezetten nem ajánlott olyan helyre zárni biciklit, ahol zavartalan tud rajta dolgozni a tolvaj. Egy sima záron kell átjutnia, hogy ez így legyen. De határozottan fontolgatom ezt az opciót.
- Nincs az a pénz, hogy a bolyhos rózsaszín cuccot hordjam nem szigorúan téli hónapokban, nem vagyok én ehhez eléggé extrovertált :) Egyébként ma 20 fok volt, csak gyors vagyok :D Meg picit fújt a szél, na...

A zebrán tologatás nem a zebrán kerekezéshez képest béna, hanem az út mentén kerekezéshez képest, ami a cél lenne, ha nem lennék rutintalan és gyáva.

Névtelen írta...

ja meg még hogy nem tudom, elmegy-e egészen odáig a bicikliút, de a Kopaszigát meg a Lágymányosi öböl nagyon szépen meg lett csinálva, szerintem legközelebb megpróbálhatnál odáig elkerekezni.
aztán ha elfogy a bicikliút legfeljebb visszafordulsz...

Névtelen írta...

nem hiszek a különböző járművek azonos aszfaltcsíkon történő közlekedésében.
a busz menjen a buszsávban, az autó az autóúton (-sávban), a bicikli meg a bicikliúton (-sávban), és akkor mindenkinek jó lesz... út mentén kerekezni szerintem se nem bátor, se nem rutinos dolog. (főleg, ha van más választása az embernek.)(persze ez Budapesten sajnos nem mindig adott, mármint a "más választás"...)

ee_version írta...

A járdán alapvetően tilos, bicikliút/sáv meg kevés van. És sokszor biztonságosabb náluk a forgalomban. Nem egyszerű, erről rinyálok hónapok óta :)

Anna írta...

Éljen, éljen! Én ma három kacsát láttam, az a négy meg 2+2 volt szerintem. (Igen, az jó dolog, hogy a Goldbach sejtést kis számokra már ellenőrizték.)

Én azt hiszem, hogy a töltés előtti szakaszon (a római parton) a bicikliút nem az a kijelölt külön sáv, amilyen például a Batthyány tér környékén van, hanem a parti sétányon megy az ember. Utána (délebbre) megint lesz sárga sáv, például a Cora (?) mögött, de néhol nehéz látni, hogy pontosan hol. És igen, talán ez a jó útvonal. Az utat megtalálni azt hiszem, csak egyszer nehéz.

Igen, járdán nem igazán szabad. Azért van, ahol ennek ellenére az a bölcs megoldás, azt hiszem. (Mert ott gyakran senkit nem zavarsz, az úton pedig egyrészt igen, másrészt veszélyes.) És igen, le kell szállni néha. Nincs abban semmi rossz. De ezt nyilván jobban látod.

Nem csak fülvédő, de kesztyű. Legalább bicikliskesztyű, mert a menetszél a kezednek sem tesz jót. (És hideg! Tudod, fán nem lehet biciklizni, de biciklin...)

Fék: igen, arra vigyázz. Sokat közlekedtem vacak fékkel, és nem a legjobb. Ezt biztos tudod meg ki is találod, de: óvatosan az első fékkel, amíg a hátsó nem fog. :-)

Laca írta...

Budapesten _gyakran_ nem adott a választás. Ottan, kint kissé más a helyzet, tapasztaltuk. Utópisztikus. :)

ee_version írta...

Annám, leginkább a rakpartig lejutni nyűgös, onnét nem aggódom annyira. De ez a mai útvonal túl macerás volt, kell legyen jobb, lehet, hogy később kell csak ráfonódni, de nem tudom, hol és hogy. 2+2 kacsa nem jön össze, max 2+1+1... járdák itt szinte nincsenek, legalábbis ahol nagyon kellenének nekem. De a Pusztakútin amúgy nem féltem (kicsi volt a forgalom), meg aránylag jó minőségű is, csak arról le kell jönni valahol vagy rá sem menni, mert a Bécsin félek.

Laci, hát igen, a göteborgi kerékpárutakon még a kölcsönbiciklin a nulla tudással sem féltem, az ott igen eszményi :)

Güzgüz írta...

én a Mátyás király úton szoktam menni, ott a forgalom minimális. már csak addig kell eljutni :)

ee_version írta...

Na de legalább már eggyel beljebb vagyok :)

Névtelen írta...

Sirály nem volt.
Björktrast ér?:) (Asszem fenyőrigó magyarul) Abból volt kettő, meg kicsit odébb még kettő.

Meg volt üvöltöző apuka... :s (Biciklin, a biciklihez kiskutya-utánfutó csatolva, benne két ovis korú kisgyerek. Az előttem menő csaj balra akart kanyarodni, és hátra tud nézni biciklizés közben, gyakorolta is lelkesen ezt a tudományát, csak közben előrefele nem nézett... scary volt. Mármint az apuka. Hallatszott a hangján, hogy nagyon megijedt. Nem szabad hátrafele nézegetni biciklin...)

ee_version írta...

Utánfutóban gyerek? Nem hangzik szabályosnak, de ha véletlen az is, tuti, hogy nem biztonságos. Hátra nézni muszáj (főleg forgalomban), de ettől még előre is kell. Ahogy vezetéskor...

Névtelen írta...

Ezen én is gondolkodtam, mármint hogy szabályos-e. De elég gyakran látom. Amúgy az utánfutót kutyaszállítóként szoktam látni a reklámkatalógusokban... Nem mintha kutyát szállítanék benne. Ha a kutya kicsi, elfér a kormányra szerelt kosárban, ha meg nagyobb, majd fut a bicikli mellett (persze, ehhez meg kell nevelni, ugyebár :D). Errefelé gyereket szoktak még szállítani a csomagtartóra szerelt ülésben, ami elvileg biztonságos, ellenben az ember biciklizés közben nem látja a gyereket. Hollandiában láttam kormányra szerelt gyerekülést, nyilván szélvédővel, meg ne fújja a szél a gyereket, az tetszett. De azzal se szállítanék asszem gyereket... Gyerek majd akkor szállítódik biciklivel, ha bír egyedül biciklizni...

A hátranézésről meg: elvileg a mögötted jövő biciklistáknak kell figyelniük rád, és nem fordítva. Nyilván hülyék mindenhol vannak, de inkább hátulról jöjjön nekem valaki, mint szemből. Szerintem ;)

ee_version írta...

Pont erre gondoltam: nem raknám a gyerekemet olyan helyre, ahol nem látom. engem már a háton hordott hordozókendők látványa is zavar, bár tudom, hogy hason csak a nagyon pici babákat lehet elbírni...

Hátra nézni olyanok miatt kell pl, hogy ha a bicikliút keresztezi a közutat, látni kell, hogy a kanyarodó jármű valóban meg fogja-e adni az elsőbbséget. ez talán még Svédországban is valid helyzet, itthon meg ugye a nem-bicikliút keresztezi a közutat és az autós nem néz sehova, azt kell látni, jön-e :D

Névtelen írta...

Hát volt már olyan, hogy majdnem nekimentem egy f...nak, mert mire észrevette, hogy zebra meg bicikliút van, addigra már rég a közepén állt, és ott sikerült satufékeznie egyet. Kár lett volna azért a szép Passatért, de a seggfej a volán mögött megérdemelt volna egy kis fényezési költséget (afféle tanulópénz gyanánt :P)

Az a baj, hogy én ésszel biciklizek, nem csak tolom neki, mint a legtöbb biciklista, ezért hát mindig meg tudok állni, és az ilyen leckéztetési lehetőségek kimaradnak :DDD (Megdöbbentő amúgy, milyen sebességgel mennek el egyesek a keresztutcák, házsarkok, zebrák, kocsikihajtók mellett. És ha jön egy autó? Egy másik idióta biciklis? Babakocsit tologató anyuka-apuka? Vagy csak szimplán egy gyalogos? Kiskutya? Akármi? Szóval, hogy itt is akadnak bőven hülyék, főleg a reggeli/esti munkába-menet/-jövet során, meg főleg a víznek ezen az oldalán - ahol veletek bicikliztünk, az a nyugisabbik fele a városnak :))

Névtelen írta...

jah, valamelyik nap láttam egy biciklit a kajabolt előtt, amin volt egy visszapillantó-tükör :DDD

ee_version írta...

Az nem hülyeég! :) De a hátranézést nem pótolja...