2017. február 8., szerda

Van ez a közszájon forgó, mindenre jó kifogás, hogy bizonyos kor fölött plusz egy év plusz egy kiló, meg tök természetes asszonyosodás meg anyámkínja, de az az igazság, hogy egyszerűen csak drasztikusan lelassul az anyagcsere, ami alapvetően nem kéne, hogy rossz hír legyen, mert yay, kevesebb kaja is tök elég, csak hát a jóléti társadalom oszlopos tagjaként nem azért eszem, hogy ellássam a szervezetem a megfelelő munícióval, hanem mert finom. Meg néha, mert unatkozom,meg stresszelek.

Persze, ha erről bárkivel beszélek, meg szoktak mosolyogni, mert ötven kiló alatt én nem tudhatom, milyen a súlyprobléma. Ja, hogy egy számmal nagyobb nadrág kell, mint tavaly (meg mint felső), hát az normális. (Nyilván akkor az is, ha a jobb lábamra mondjuk egy számmal nagyobb cipő kéne, mint a balra, mert ez ilyen gyártói hepp, hogy meg kelljen jegyezni mindkét méretet?)

Szóval ott már egy ideje tartok, hogy meg kéne fordítani a trendet, ugyanmár, I'm good at this, tökre tudok csak addig enni, amíg éhes vagyok meg nem is vagyok édesszájú, menni fog, ebben nőttem fel. Igen ám, csak már ez sem elég. Valami vezetékezés elromlott az agyamban, mert két evőkanálnyi müzli joghurttal, röhejes mennyiségű zöldség és hús alapú ebéd és lehetőleg jelképes vagy nulla vacsora az, ami mellett _stagnál_ a súlyom, de ekkora önfegyelmem nincs tartósan. És akkor jönnek az olyan napok, mint a mai, amikor nem sikerült reggelizni, ebédre vettem a töröknél egy adag paprikás halat krumplival, a felét megettem, munka után haza, ettem egy kifli picit pirítva, egy kis avokádóval, és ez így mind rendben, ha az időpontok nem is, de két órára rá a mogyorós dupla snickers fele (183 kcal), meg egy óriás túró rudi már szigorúan opcionális lett volna, csak hát TBBT maraton. Miért van itthon óriás túró rudi?

És ez összesen sztem nincs 1500 kcal sem, de basszus, tuti, hogy nem csökkent tőle a derékbőségem.

De mi romlott el?

24 megjegyzés:

Unknown írta...

én 1240 kalóriát ehetnék ahhoz hogy heti fél kilót fogyjak (156 centi vagyok) de legtöbbször nem tartom be :)
ezt a my fitness pal app számolta ki, teljesen korrektül, ha betartom tényleg fogyok, ha kicsit nem, stagnál a súlyom, ha nagyon nem, hízom. de általában csak a testsúlyomat írom bele, úgy nem hat.
sulemia

cavecat írta...

Nem minden kalória egyforma :)
Vannak asszem kaják, amik egyszerüen jobban hajlamosak zsírpárnákká válni (más anyagcsere-folyamatokon megy keresztül, egyszerüen a másfajta molekulaszerkezete miatt).
Aztán meg ugye a dupla snickers fele, az 183 kcal, de a 30 g mandula is 183 kcal, csak nem ugyannayi ideig tart megenni, vagy megemészteni, mint a snickerst. A mandula után nem fért volna be a túrórudi.
A túrórudi amúgy nem rossz dolog (az óriásnak mondjuk nem jó a csoki:túró aránya, nem?...), tízóraira vagy uzsonnára. Esti snacknek / sorozatnézéshez viszont én inkább a mandulát választanám.
A snickerst meg meg se venném...

hobelevanc írta...

Gondolatok:
A low carb most trend, de tényleg lehet benne valami. A szenhidrat ujabb szenhidratot követel maga mellé. Cukorrol lejöves nagyon nagy elmeny , ha sikerül. Meg gyakran csak hosszu keserletezes eredmenye, hogy mi valik be. Es az atlagember hihetetlenül keveset mozog... Meg nézd meg a szüleidet, hogy esetleg még pluszban a génekkel is meg kell e küzdened, mert allitilag az a legkemenyebb harc.

ee_version írta...

Nálam 1200 kcal a válasz, hát de az milyen kevés már, komolyan...

ee_version írta...

Hát, abban nem vagyok biztos, hogy jobban hizlal, ha ugyanolyan mennyiségű zsírt, szénhidrátot, fehérjét, rostot viszek be, csak más formában. Az valóban van, hogy a gyors felszívódású cucc után fél órával éhes leszek még jobban, de ha nem eszem többet, akkor sztem önmagában nem gond. Nem ez a gond.

A túró rudi tele van cukorral, gyors kaja, egyáltalán nem jó. Ahogy a mandula sem jó ötlet este. A tegnapi napomban amúgy a szénhidrát limitet egyáltalán nem léptem túl, csak a zsírt, és szumma 1350 (?) kcal volt.

ee_version írta...

A gépekkel nincs olyan nagy para, szénhidrátot sem eszem sokat. Cukrot sem, általában. A mozgás amúgy fogyásra nem jó, extrém esetektől eltekintve. Futsz egy órát és ehetsz egy túró rudit pluszban... Persze fontos a sport, de ez ellen nem véd.

hobelevanc írta...

Heti 3-4 dinner skipping a fogyós fázisokban.
Vagy egyszerüen csak kajälás HELyETt mozogj (nem feltétlen sport), még az éhséget is elveszi néha.

cavecat írta...

"ugyanolyan mennyiségű zsírt, szénhidrátot, fehérjét, rostot viszek be, csak más formában" - de, pont ezt mondom, hogy zsír meg zsír között is van különbség. Más molekulaszerkezet, más enzimek, más mennyiségü energia kell a lebontásához, más módon alakul energiává, satöbbi.

A túró rudi szerintem nagyon jó kaja :) Kettöt is be lehet belöle tolni uzsira (24 g CH két normál rudi, és 218 kcal), és garantáltan nem leszek utána éhes legalább 3 óráig. Ha helyette mondjuk egy hüdeegészséges banánt eszem, az ugyannyi cukor, kevesebb kalória, fél óra múlva megint éhes vagyok...

A mandula miért nem jó este?

A mozgástól nem fogy a súlyod, csak a térfogatod. Amikor biciklivel jártam dolgozni (fel a hegyre, 30 perc izzadás minden reggel, régi szép idök...), dekára ugyanannyi volt a súlyom mint most, csak egy számmal kisebb gatyát hordtam. Egy kiló zsír térfogata sokkal nagyobb mint egy kiló izomé :(

ee_version írta...

Én a túró rudi után elég hamar megéhezem, nem vettem észre, hogy lassabb lenne, mint a gyümölcs. Biztos az, de számomra nem feltűnő a különbség.
A saját tapasztalatom a sporttal, hogy napi szintű kemény edzés kell ahhoz, hogy bármilyen hatása legyen, de ha nem figyelek mellette a kajára, akkor ugyanúgy pocakom van. Amikor minden nap jártam jógázni, jellemzően a két órás hot ashtangára, akkor is az volt, hogy volt normális izomzatom, de ha napi 1500 kcal fölé mentem, akkor elkezdett nőni a derékbőségem. És tényleg, azt nem vágom, hogy miért vagyok éhes akkor, amikor az adott mennyiségű tápláléktól már nő a súlyom. Amúgy vágod, mennyi kaja 1200 kcal?

ee_version írta...

Meg fogom próbálni, de rossz tapasztalataim vannak. Én az edzéstől bazi éhes leszek.

cavecat írta...

Megnéztem ezt a fittnespal-izét, csak a ti kedvetekért ;D
A tegnapi, teljesen átlagos napomon kevesebb mint 1200 kcal-t toltam be. Anélkül hogy éheztem volna.

Lehet, hogy érdemes lenne kicsit belemászni, mitöl is vagy éhes.
Iszol eleget? Sokszor az ember azt hiszi éhes, de valójában szomjas - egy nagy pohár víz, és huss, el is múlt az éhség.
Az is lehet, hogy van egy bizonyos tápanyag, nyomelem, akármi, amiböl túl keveset viszel be, és attól éhezel. Én pl. tuti túl kevés sót eszem - van, hogy kopog a szemem, aztán benyalok egy kis sót, és attól elmúlik. Meg fehérjét sem eszem eleget (apparently, hiába nem vagyok vegetáriánus, valahogy a húsfélék nem tartoznak a kedvenc kajáim közé), ezért ha indokolatlanul éhesnek érzem magamat van hogy eszem pár szelet sonkát / szalámit / kolbászt csak úgy magában.
Az, hogy az edzéstöl éhes leszel, szerintem normális, de nagyon nem mindegy, mit eszel utána - az okosok szerint a legjobb, ha elrágcsál az ember egy sült csirkecombot (sok fehérje, némi zsír, minimális cukor).

ee_version írta...

De ha egy átlagos napon 1200 kcal alatt eszel, akkor a program szerint heti másfél kilóval csökken a testsúlyod, akkor is, ha nem mozogsz semmit. Ezt tapasztalod? Mert nekem is volt 1200 alatti napom, ami ráadásul kaja szempontjából nem is volt jó, mert nem okosan ettem, csak véletlenül keveset, de az átlagos nálam 1400-1500.

Eleget iszom és változatosan eszem. Télen, meg amikor stresszes vagyok, vagy sokat kell dolgozni, többet vagyok éhes és vacakabb dolgokat kívánok.

Mivel edzeni munka után szoktam (ha egyáltalán), akkor már nem állok neki csirkecombot sütni vagy enni, jellemzően egy szendvics a vége vagy valami hasonló.

cavecat írta...

Nem csökken a súlyom semennyit. Stagnál. (A program szerint heti fél kilót kellene fogynom ezzel az étkezéssel. A program statisztikai átlagon alapul, és nyilván nem veszi figyelembe az én egyéni metabolizmusom allürjeit.)

Eddig még egyszer sem sikerült diétázással fogynom, csak testmozgással. (Ja, meg stresszel...)

A csirkecomb-dolog nekem se vált be (nem tudtam magammal vinni), joghurtot, kakaót, túrót, sajtot, és mandulát próbáltam helyette (meg azokat az undorító protein-szeleteket amiket a konditeremben árulnak), szóval csupa olyasmit amit magammal tudtam vinni és a hazaúton a buszon elrágcsálni.

Nem tudom, pontosan mit eszel, de biztos van az étrendedben "room for improvement". Valami gyorsan felszívódó helyett valami lassabban felszívódó, valami zsíros vagy szénhidrátos helyett valami fehérjés, ilyenek. Szóval nem gondolom, hogy kevesebbet kellene enned, azt gondolom, hogy mást kellene enned ahhoz hogy fogyj.

ee_version írta...

Biztosan javítható az étrendem, de alapjáratón tényleg eléggé rendben van. Persze, hogy az időm hány százalékát teszi ki az alapjárat, az egy jó kérdés, ha nagyon elharapódzik a munka vagy az egyetem, akkor rendszerint borul minden. Amit próbálok csinálni, mostanában nem nagy eredménnyel, az a magamra főzés. A munkahely környékén készen kapható kaják nagy része szemét.

Ettől függetlenül nem érzem fairnek,hogy 1400kcal-val épphogy stagnál a súlyom, persze szavam ne legyen,ha neked 1200 kcal-val teszi ugyanezt... Ugyanakkor fogyni nekem régen, fiatal koromban mindig úgy sikerült, hogy ettem, ameddig már nem voltam éhes, és kevés volt az édesség. Oké, nem fogyni, de ha véletlen egy kilóval a versenysúly fölé mentem, ez visszarántott. Hát, ez elmúlt. És jelen pillanatbana sport és a kaja mennyiségére és minőségére figyelés együtt ígér valami eredményt, ami szerintem igazságtalan strapa, ha közben azt nézem, melyik kolléga mekkora halom kajákat lapátol beminden délben, és tartják a súlyukat.

cavecat írta...

Nem, valóban nem fair... Az lenne a kiegyensúlyozott életmód, ahol nem kell erre külön odafigyelni, hanem amit eszünk meg mozgunk meg agyalunk az mind egyensúlyban van, lehetöleg a napi 8 óra munkán belül, és nem kell még munka után külön foglalkozni ezzel.

Ilyenkor úgy sajnálom, hogy ilyen messze lakom töled. Tök szívesen mennék veled jógázni meg korizni meg mittudomén (futni mondjuk utálok...) minden héten, akár kora reggel is. (A prímatornázós fél évet rendszeresen visszasírom :))

Anna írta...

Hú, tényleg, a Prímatorna milyen jó volt! Cavecat-hez hasonlókat tudok/tapasztalok én is. Azt hiszem az nem teljesen várható, hogy a szervezet teljesen "tudja", hogy mi elég meg hogyan - azt hiszem, a hosszan optimalizálódott biokémiai visszacsatolástól sem várhat az ember el mindent.

A sport nekem azért is jó, mert én pl sokkal boldogabb/elégedettebb vagyok általában a világgal, amikor sportolok, és akkor kicsit könnyebb minden, pl jobb ételeket választani/kívánni is.

És én is szeretnék Veled sportolni menni, de ennek hiányában: Runkeeper esetleg? Másféle sport is beleírható.

ee_version írta...

Futni én is utálok :) A prímatorna nekem is hiányzik, legutóbb fel is kutattam a kedvenc oktatót, hogy van-e még ez a torna, és van, ugyanott, más néven, de olyan képtelen időpontban, hogy a munkával nem lehet összeegyeztetni.

ee_version írta...

Én is szeretek sportolni, de könnyen veszi el más előle az időt. Egyrészt a munka néha nagyon beleeszi magát minden másba, a szakdolgozattal kapcsolatban sincsenek illúzióim. Másrészt sok idő. Reggel nekem nem megy, ha reggel sportolok, egész nap álmos vagyok tőle. Különösen, ha még korán is kell keljek miatta. Ha munka után megyek(9-18h-ig minimum dolgozom...), az annyi foglalt este, ahányszor sportolnék, és túl sok minden másra is kéne az idő. Életem aszociálisabb időszakaiban el tudok jutni a heti 5-6 alkalomig, de nem gondolom, hogy ilyen áron érdemes. Emiatt mindig próbálok valakivel járni, de abból rendszerint nem az lesz, hogy húzzuk egymást előre, hanem ha az egyikünknek nem jó, a másik se megy. Ebből a szempontból is kivételes siker volt a prímatorna.

ee_version írta...

Ja és a runkeeper: nekem az a jó a veletek sportolásban, hogy össze lehet kötni a kellemest a hasznossal. A runkeeperrel nem lehet összenevetni, hogy milyen bénák vagyunk vagy ilyesmi :(

Anna írta...

Ha látnád, hogy milyen időket futok, szerintem nem mondanád ezt 🤣 De persze úgy értettem, hogy az együtt tornázás motivációs hatását helyettesíti kicsit.

Anna írta...

Ja, még azt akartam mondani egyébként, hogy ne becsüld le a sétálás hasznát, mint sportot. Lehet persze, hogy tévedek, de az a benyomásom, hogy Te viszonylag sokat sétálsz csak ide-oda mászkáltadban. Persze jó néha az embernek kifejezetten az izmait erősíteni, meg talán a pulzusát felkergetni, de sok mindenben a lépések száma is sokat számít. Mintha kalória-égetésről hallottam volna pont ezt.

ee_version írta...

Hát, múlt pénteken hegymenetet is magában foglaló kitérővel két órán keresztül gyalogoltam haza, az okos app szerint ez 300 kcal-t ért,szóval én ebben nem hiszek :)

ee_version írta...

Hát, nem ugyanaz :(

Anna írta...

Azt hiszem, félreérthetően írtam: amit hallottam, az az, hogy ha valaki egy héten háromszor intenzíven sportol, és a többi napon csak sétál (gets their steps in), akkor kb ugyanannyi kalóriát éget, mint aki mondjuk ötször intenzíven sportol. Ha jól értem, a tanulmány ezt azzal magyarázta, hogy a nyugalmi állapotban égetett kalóriák száma nem ugyanaz. Mondjuk nem meglepő, hogy az ember szervezete nem egészen lineárisan működik. Arról nem is beszélve, hogy nem csak ilyen szempontból van haszna a mozgásnak. De persze ennek ellenére (?) én is jobban örülök, amikor majdnem minden nap van intenzív sport is. Azt hiszem, a szkepticizmus elég jó hozzáállás ilyen dolgokkal kapcsolatban, mert olyan nagyon nem biztos semmi ezzel kapcsolatos tudás. A legtöbb ilyen tanulmány is csak arra jó, hogy hm, ez meg ez SEM garancia bármi eredményre.