2014. január 28., kedd

Kristóf bogarat ültetett a fülembe, miszerint is kenyeret sütni menő és irtó könnyű és olcsó. Tegnap nagy elánnal neki is álltam, bekevertem a tésztát, ma reggel meg megpróbáltam kisütni. A recept szerint 250°C-on kell neki fél óra fedve, fél óra fedő nélkül. Ja, és jénaiban kéne. No, az nincs. Van helyette két egymásba illő tepsi, reméltem, hogy az ugyanazt tudja. A sütő gázüzemű, nem hogy fokok nincsenek rajta, de fokozatok sem, kicsitől nagyig szabályozható a láng, bármit is jelentsen ez. Abból kiindulva, hogy villanytűzhely 220-ig szokott menni, nagyobbak 250-ig, gondoltam, a nagy lesz a nyerő.

Fél óra után azért vettem le a fedő tepsit a cuccról, mert már kezdett enyhén égett szag lenni. És ki is vettem a kenyeret. A belseje szerintem nem sült át rendesen, és határozottan sótlan, amiről mondjuk pont nem a sütő tehet. De nem tudom, mi a baj. Az, hogy nem jénai (amitől amúgy mindig félek, hogy eltörik), vagy az, hogy túl forró a sütő (lehet ez?), vagy pusztán az, hogy gáz?


14 megjegyzés:

puli írta...

kérek belőle.

ee_version írta...

Félig nyers a belseje, a külseje meg megégett... És sótlan. Nem vicceltem.

Orsi írta...

küldök majd receptet, nem mondom, mikor, mert kisgyerekes anyukák nem ismerik a naptárat és nem ígérgetnek felelőtlenül, de majd. én kenyérsütőben szoktam, amit 7,5 éve vettem 10eFt-ért, gondolom, most már még kevesebbe kerül, de Áron szokott tepsiben is (ami olyan, mint az őzgerincforma, csak nem őzgerinces az alja, szóval, hogy ilyen kicsi és magas oldalú tepsiedényféle).

amúgy a kenyérsütős úgy néz ki, hogy 0,5 dl olaj, 1 teáskanál élesztő, 4 dl víz, 1 teáskanál só, 1 evőkanál cukor, 750 g liszt. a nemkenyérsütőset megkérdezem Árontól.

ee_version írta...

De akkor azt gondolod, hogy nem a tepsi és nem a sütő, hanem a recept a ludas? Mert ez elvileg egy "hülyebiztos" recept...

Orsi írta...

a tepsi biztos, hogy nem, sosem sütöttük még jénaiban. a sütő, az már lehet. meg az élesztő engem is egy csomószor megszívat. mindenesetre hátha ez a recept majd jobb lesz, mittudomén.

ee_version írta...

Ki fogom próbálni, hátha...

Áron írta...

A sütő volt túl meleg.
Ha túl hideg, nem hal meg időben az élesztő, és szétrepeszti a kenyeret (ez csak esztétikai probléma).
Akkor jó, ha az alját kopogtatva üresnek hangzik; ha a külseje megég, mire ilyen lesz, nem baj. Egy nagy késsel végig kell veregetni a külsejét, hogy a szenes rész leperegjen, és azt kell mondani, hogy ez "tigris kenyér", ennek így kell kinéznie.
Két recept, ami eddig működött nekem:
Hosszúkás kenyér, ezt otthon szoktam készíteni, amikor ráérek, és menőzhetnékem van:
1. 30g élesztőt 1 kiskanál cukorral és 50 ml vízzel felfuttatni.
2. 110 ml vizet 325 ml tejjel és 2 kiskanál sóval össze kell keverni, ehhez kell a felfuttatott élesztőt hozzákeverni, majd annyi lisztet, hogy közepesen kemény, gyúrható tésztát kapj, ez kb. 1kg (a gyurmánál lágyabb, de a kézről leválik)
3. Jól át kell gyúrni ~ 15 perc
4. Keleszteni, amíg duplájára nem nő.
5. Átgyúrni és újra duplájára keleszteni.
6. 3 db tepsi hosszúságú hurkát kell formázni, a tetejüket ferdén bevagdosni, majd fél órát keleszteni.
7. A sütőbe kell tenni egy tálban vizet, majd a 220C°-ra (nagy gáz) előmelegített sütőbe beteszed a kenyeret, majd 10 perc után sós vízzel átkened a kenyereket, és kicsit visszaveszed a gázt (190C°). Negyedóra múlva megint átkened, majd visszateszed, ezt 10 perc múlva megismétled, majd ropogós barnára sütöd (15-20 perc).

A másik egy kicsit egyszerűbb, de rá kell készülni. Ezt 10 napon keresztül sütöttem, egy 50 fős tábornak:

1. Készíts kovászt (egy-két hét). Vizet és lisztet összekeversz tejföl/joghurt sűrűségűre, és ebbe keversz élesztőt, vagy számodra szimpatikus helyen mászkálsz vele úgy, hogy kevergeted és elkapkodod a helyi mikrobákat (főleg élesztőgombák és tejsavbaktériumok), vagy víz helyett szűretlen, pasztőrözetlen sört használsz. Ha megvan a tenyészet, egy vagy két hétig növeszted, naponta hozzáadsz egy kanál lisztet és annyi vizet, hogy az állagát megőrizze. Meleg helyen szeret lakni (T > 20 C°)
2. A kovász kétharmadát kiveszed, és a liszthez kevered (1 kg liszthez 2-3 dl kovász). Hozzáadsz annyi vizet, hogy közepesen kemény, gyúrható tésztát kapj (mint a puha gyurma, csak lágyabb). Só még nem kell bele.
3. Keleszted, amíg duplája nem lesz (2-4 óra, vagy éjszakára).
4. Átgyúrod, közben megsózod, 1 kg liszthez ~2 kiskanál só, majd megint duplájára keleszted.
5. Ha van humorod, lehet megint gyúrni és keleszteni, azzal fejlődik a kenyér íze és állaga, de nem muszáj.
6. Cipó(ka)t formázol (0,75-1kg/cipó), a tetejükre keresztet hasítasz, és keleszted, amíg duplájára nem nő, sütés előtt sós vízzel, vagy sós tejjel át lehet kenni. Közepes sütőben (akkor kemencét használtunk, de azt nem tudom jó szívvel ajánlani) sütöd, amíg nem hangzik üresnek, ha megkopogtatod, és a teteje aranybarna nem lesz (~1 óra).
7. A kovászt vízzel és liszttel vissza kell pótolni a későbbi kenyerekhez.

ee_version írta...

Őőőőőőő... A "challenge me" rovatom Áron-féle kihívását olvastuk?

Nem mondom, hogy nem vagyok rá képes, de ez impresszív :D

Áron írta...

Lehet egyszerűbben is, de a kenyérnek az íze és állaga a kelesztéstől és gyúrástól alakul ki (sikér szerkezet + az élesztő és tejsav bacik melléktermékei). Ennek pótlására használnak az egyszerűbb receptek olajat.
A sóra jó irányszám a 1,5-2 kiskanál/lisztkilógramm, ami ennél kevesebb, azt nem szabad elhinni (kalács esetén lehet 1 kiskanál/lisztkilógramm). (kiskanál= teás kanál)
Vannak szódabikarbónás receptek is, de az nem kenyér, hanem keksz (mindegy hogy néz ki).
A kovászos recept nem olyan vészes, az átgyúrás 5-15 percet vesz igénybe, és akkor csinálod amikor ráérsz. A tésztáját pizzához is lehet használni.
Ha kell, tudok egy viszonylag megbízható könyvet adni a témában.

ee_version írta...

Jogos, jogos, de a kovázscsinálás mint olyan tűnik nekem varázslásnak :) Még akár 8most, hogy épp semmi dolgom...) kelesztgetném meg gyúrnám is, csak jó legyen a vége. Só ebben 3 bögrényi liszthez (olyan 25-30 deka max) volt egy kiskanálnyi, de nem érződik. Oké, ez ilyen gyorskenyér recept volt, de élesztős, 12 órát+felet kelt (de hidege volt itt a tésztának, legközelebb rárakom a konvektorra, semmit nem hízott szinte).

Érdekel a könyv, de nem tudom, mennyire van sanszom erre a művészetre :)

Névtelen írta...

Ha nem hízott, akkor szerintem az volt a gond.
Kicsi tömör kenyér teljesen másképp viselkedik a sütöben, mint a dundi levegös kenyér.

(és ha a recept jénait ír, akkor illene jénait használni, szerintem eléggé más a höátadása egy (két) tepsinek, mint egy üvegtálnak. de ki nem számoltam, ez csak ilyen "mérnöki becslés" volt... ;))

Egyébként én szívesen kipróbálnám ezt a jénais receptet, ha van egy kis idöd, leírod nekem (ide, vagy privátba), lécci? :)

ee_version írta...

Használnék én jénait, ha lenne...

A recept innen:
http://okoanyu.cafeblog.hu/2012/06/13/a-tokeletes-bogres-kenyer-receptje/

Kd írta...

Atya ég, egy hétig nem nézek erre, és látom mekkora rombolást végzek néhány elejtett ártatlan szóval. Bocsánat :D

ee_version írta...

Hát, szégyelld is magad :D :D :D Neeem, amúgy tökjó, challenge accepted meg minden.