2013. október 18., péntek

A kőműves valami okból több (mennyivel több?) kavicsot akar felszámolni, mint ami az alaplemez szélessége+körben 50 cm, centiméterpontos földkiemelési sík meghatározta soktizedesjegyig kimért és lefele kerekített térfogat alapján adódott az ezáltal teljesen elméleti körülményeket alapul vevő, és biztonsági tényezőket depláne nem tartalmazó (megbízó által az utolsó betűig kontrollált) költségvetési kiírásban kalkuláltatott.*


A kőműves természetesen ezt a növelt összeget nem fogja megkapni, mert a tények tények, a papír komolyabb, mint a teherautó, sokdiplomás mérnökkel** számokról nem érdemes vitatkozni.

A lemezalap kontúrjának kitűzésekor az egyik, ellenőrzés céljából bekótázott átló mérete és a helyszínen mért méret között 5 cm eltérés mutatkozott (15 m-es távolságon), a megbízó velem remélte megtalálni, hol számoltam én azt el, hiszen ott a helyszínen amúgy minden stimmel, és nehezen tudtam meggyőzni, hogy a rajzok egymással konzisztensek és a pausz/referencia eszköz, valamint a kótázás automatikus volta garantálja, hogy nagyon kell akarnom elszúrni, hogy sikerüljön, és akkor most fent említett kőművesen keresi, melyik derékszög mászott el ilyen csúnyán.

Én meg azon gondolkodom, hogy az ilyen mértékű minőségfelügyelet szokott véletlenül sciccerrel meglyuggatott párazárásban, illetve elfajult esetekben késelésben végződni... De legalább spórol és nem hagyja magát megvezetni...***

*Laikusok kedvéért mondanám, hogy _földmunkáról_ van szó . Markolóval csinálják, meg ásóval. Szerintetek?

**Valamiért bevillant egy rég elfeledettnek vélt emlék, mikor is az egy éves munkanélküliségem alatt mintegy 5-ször voltam felmérni egy uszkve szumma 300 négyzetméteres kétlakásos épület alaprajzát, mivel a társasházzá alakuláshoz meg kellett állapítani a tulajdoni hányadokat két, az építkezés alatt még jóbaráti viszonyban lévő, mára egymást szolidan gyűlölő fél között, kiknek egyike happened to be a nyugdíjas mérnök, és, emlékszem, lemértem padló és fal találkozása mentén a folyosó méreteit, ő pedig állította, hogy de az vagy egy centivel több úgy 120 cm magasban a folyosó szélességének kb 2/3 távolságánál, mérjem má' ott, amire mondtam neki, hogy ha nem vigyáz, lemérem a 4/5-énél 80 cm magasban, ahol kettővel kevesebb, és onnantól halkan duzzogott vagy fél órát. Ó, erről a felmérési munkáról még sokat tudnék mesélni, de asszem adekvátabb volna egy pszichiáternél tennem mindezt. Legyen elég annyi, hogy azóta nem vállalok felmérést.

***Én azt mondom, az imigyen megmentett tízezreket érdemes bankba fektetni, hogy a pár éven belül hogy-hogy nem megjelenő alattomos épületkárokból adódó sokmillióra rúgó javítási költségeket legyen miből finanszírozni, ugye.

2 megjegyzés:

Orsi írta...

mérnökagyam nekem sem tudja (immár lassan tíz éve) felfogni, hogy mitől van az, hogy az ember felmér egy négyszög (téglalapnak ne nevezzük) alakú helyiséget 6 mérettel, ami a 4 oldal + a 2 átló, és amikor felrajzolja, a második átló (ami ugye az ellenőrzőméret) sosem annyira jön ki, mint a helyszínen. de legalább 6-10 cm különbség szokott adódni, és ezt nem magyarázza az, hogy görbék a falak, mert a lézer egyenesen mér akkor is. agyrém. állandó félelmem, hogy egyszer egy megbízó titokban rámér a falaira egy pár ellenőrzést, és rájön, hogy nem minden méret ugyanannyi a manuálén, meg a felszerkesztett (automatice kótázott) rajzon. rémálom! de én még ennek ellenére is szeretek felmérni, ez nálam vmi megmagyarázhatatlan perverzió. :)

ee_version írta...

Én nem tudom, mi bajod van, de súlyosan hangzik :D