2013. március 18., hétfő

Az van, hogy legszívesebben pár egészen közeli barátomat tiltanám le a p*csába facebookon. És azért nem teszem, mert valahol ez egy gyáva és nem a lényegre koncentráló megoldás lenne. Hanem szólni kéne, hogy figyelj, gyöngyöm-bogaram, amit csinálsz, az nem tartalom megosztása, hanem effektív szpemmelés a gyomorforgatóbb fajtából. És azért nem teszem, mert már többször próbálkoztam ezzel (ha nem is ilyen szavakkal), és egész konkrétan az volt a reakció, hogy "ha zavar, tiltsad le". Persze, valóban. Csak vajon ő ezt teljesen átgondolta, hogy csak azokhoz akar beszélni, akik teljesen, tökre ugyanannyira be vannak gőzölve, mint ő?

Úgy érzem, hogy azok, akikre kíváncsi vagyok, már ki sem látszanak a gennyes áradatból semmilyen közösségi felületen, és ez így nincsen rendben, és biztos, hogy én csinálok rosszul valamit. Mondjuk csak 2-3 ember termeli a visszataszító masszát, de basszus, én ezekkel az emberekkel igazából, a valóságban jóban vagyok.

Is it OK to hate your friends?

17 megjegyzés:

Orsi írta...

Dóri. nem, nem ok to hate your friends.

aki mindenfélét meg akar osztani facebook-on, az mindenfélét meg fog osztani facebook-on függetlenül attól, hogy szólsz neki, finoman vagy durván vagy akárhogy. azért mondom, hogy legjobb ezeket az embereket letiltani, én már el is felejtettem, egy-két (amúgy élőben normális) ismerősöm miket osztott meg, amiért letiltottam őket. így nem kell nap mint nap néznem az újabb hülyeségeiket, és pont ettől nem fogom őket utálni. nem értem, hogy ez miért olyan bonyolult / miért elvi kérdés / miért elfogadhatatlan számodra.

ee_version írta...

A következő:

- Nem cicás képekről van szó.
- Nem szeretnék beállni abba a szerintem iszonyú káros játékba, hogy ami a facebookon történik, az lecsatolható életünk maradékáról. Nekem vannak "ismerőseim" facebookon, akiknek nem csak a cicás képeire, de semmijére nem vagyok égetően kíváncsi, őket a facebook előzékenyen eleve külön csoportba gyűjti, ha nagyon ráérek, tömbösítve végig tudom nézni. És vannak a "barátaim", akikre kíváncsi vagyok. És ha egy barátom online jelenléte számomra zavaró, az nem ilyen egyszerű. akkor a barátom tevékenységének egy része számomra zavaró, mely rész történetesen online zajlik. Most tegyük fel, hogy ez a barátom ezt a tevékenységét nem a facebookon végzi, hanem naponta 5-ször fölhív vele telefonon. A letiltás megfelelője ez esetben az volna, ha valahogy furmányosan szelektív foglalt jelzést állítanék be a készüléken az ő számára. A normális meg az, hogy megmondom neki a következő hívásnál, hogy nem normális, amit csinál, és nem csak nekem nem tetszik, hanem tényleg nem normális. ezzel párhuzamosan elgondolkodni rajta, hogy akarok-e én vele barátkozni egyáltalán, ha _ilyen ember_ -> unfriendelés.

Szóval nekem pont azzal van bajom, hogy a facebook a norális emberi interakciók egy újabb terepe kéne legyen, legalább a környezetemben, és aki nem így használja, azt vajon én akarom-e a környezetemben, illetve, hogy aki nem így használja, az miért akar magától elidegeníteni gyakorlatilag mindenkit, aki nem cakkra olyan, mint ő? Főleg, ha mindenkit meg akar nyerni az ügyének, de szerintem eddig rajtam kívül már csak az nem tiltotta le, aki eleve egyet ért.

Orsi írta...

azt felejted el, hogy ez egyáltalán nem ugyanolyan, mintha naponta 5x felhívnának, hanem (még) nem tudják, hogyan kellene/illik a facebook-ot mint kommunikációs csatornát használni. amíg bele nem jönnek, addig meg nem én szeretnék a tanulási folyamatuk elszenvedője lenni ;)

ee_version írta...

Még?... Régebben vannak fönn facebookon, mint én. És egyre rosszabb a helyzet.

Nem arról van szó, hogy nem tudják, hogy ezt mindenki olvassa és nem mindenkit érdekel, hanem az van csak bennük, hogy ezt mindenkinek olvasnia kell, és ez az egyedüli helyes, és aki nem ért egyet, az értsen, mert mert. És minél többet olvassa, hogy még jobban megértse, hogy csakis úgy lehet és nem pedig másképp. Ha lenne 1800 életük, az 1800 ismerősüket követnék egész nap és döntenék belé az okosságot. Ja, nem, mert igazából meg, ha találkozol velük, akkor alig hallod, amit mondanak, meg inkább semmit nem is mondanak, nem olyan könnyű ezt 3D-ben. De a facebookot elszpemmelni az egy logikus és ésszerű lépés.

Névtelen írta...

A legtöbb ember nagyon bátor és szókimondó az internet "védőbástyája" (vagy akár "álarca") mögé bújva.
Az internet új dolog, még nem megy mindenkinek a kulturált használata (és a "még" nem azon múlik, mikor regisztrált a faszbúkra, hanem azon, hogy mennyire képes ehhez az új izéhez alkalmazkodni, mennyire intelligens, meg ilyesmik).
Te is itt puffogsz ám a mindenen, aki nem ismer, csak a blogodat olvassa, az azt gondolhatná, hogy ilyen tipikus szar-az-egész-világ megsavanyodott liba vagy, pedig nem.
Visszautalnék a március 10-én délután íródott blogbejegyzésedre ill. a kapcsolódó kommentekre. Főként az "Ezek a dolgok és emberek tényleg szörnyűek, de az már az én "döntésem", hogy energiát szánok arra, hogy bosszankodjam rajtuk. Na ezt nem kéne." részre...;)

ee_version írta...

Igen, hát pont ez a bajom, hogy aránylag nehéz engem kiakasztani meg elkeseríteni, de ami az utóbbi hetekben zajlik, az felőrli az idegeimet. Teljes pályás letámadásban folyik a hadviselés az idegeim ellen minden színtéren, ahhoz képest még igen keveset is vernyogtam itt a blogon, mert nem akarom, hogy ezt is "letiltsátok" :)

Kd írta...

Nem tudom, nem értem, és nem értem. Két ember akit külön - külön ismerek, és tudom róla hogy normális homo sapiens &c., facen rendkívül durván összeveszik. És ez többször megismétlődik, más emberekkel. De nagyon durván. Ujjal mutogatás, alázás, anyázás, zsidózás, minden a nagykönyvből. Olyan vita (vita? veszekedés), hogy ha élőben hallanám kimennék a szobából. Ok, neten se bírom, nincs gyomrom átolvasni az egészet. És mindez teljesen nyilvános.
Mi a fenét lehet csinálni amikor valaki ilyen nyilvánosság előtt hozza magát zavarba? Azt értem hogy az anonimitás kihozza a trollt az emberekből. De miért van ugyanez fb-n? Tökéletesen tudni lehet kik az érintett felek. És mégis...
Ilyenek miatt kezd kicsit az a gyanúm támadni hogy a fb inherensen rossz és kész, ami kapcsolatba kerül vele az rohadni kezd. Vagy csak eddig nem derült ki hogy néhány ember mennyire gyökér? Tiszta rémálom. Ezren ordítanak hogy a másik kilencszáz mind idóta. Hol vagyok én akkor? Törött ez az egész valahol.

ee_version írta...

Hát, valahogy úgy van ez, hogy nem is az anonimitás a kulcs, csak az, hogy nem kell látnod azokat a sokakat, akik előtt, vagy akiknek beszélsz. Káposztafejek, tudod. És a szégyenlősség nagy része ezáltal elmúlik.

Gondolj csak bele, hogy ennél egyszerűbb fórumon: emailben is mennyi mindent olvastál már, amit az illető szemtől szembe tuti nem mert volna mondani. Jót vagy rosszat, mindegy.

Nekem az a bajom, hogy az emberek nem gondolják végig, hogy azzal, hogy minden gondolatuk eljuthat az öszes ismerősükhöz, az a baj, hogy minden gondolatuk eljut az összes ismerősükhöz. Hogy rohadtul nem kéne szűretlen kommunikálni soha, mert teljesen életidegen.

Egyébként szeretem a facebookot, mert csomó mindenkivel segít tartani a kapcsolatot, akikkel amúgy nem tartanám, és az a szép, hogy közülük páran nincsenek is külföldön. Csak valahogy ennél több energiát nem fektetnek az ilyesmibe . Oké, ez tyúk vagy tojás problémája.

Orsi írta...

szerintem ezzel nem érdemes a minimálisan szükségesnél többet foglalkozni, pláne háborogni, rágódni rajta. ezzel értek egyet: "a "még" nem azon múlik, mikor regisztrált a faszbúkra, hanem azon, hogy mennyire képes ehhez az új izéhez alkalmazkodni, mennyire intelligens, meg ilyesmik". ne hagyd, hogy elérje az ingerküszöbödet, ha meg mégis eléri, tiltsd le. ha elvből nem akarod letiltani, akkor meg tűrd, mittudomén. de nem látom értelmét. megváltoztatni nem fogod őket.

ee_version írta...

Intelligens. Arra használja, amire szintén való, csak ez megvilágítja a személyiségének egy olyan szeletét, ami nekem nagyon nem tetszik, és azt gondolom, hogy nem odanézni nem megoldás.

A problémám nem az, hogy "a barátaim rosszul használják a facebookot", hanem, hogy "a barátaim seggfejek, ami legjobban a virtuális térben jön elő". A fő problémám, hogy ez valószínűleg nem igaz, de most ezt érzem. ennek legkevésbé a fórumhoz van köze, ahol ezt tapasztalom.

Névtelen írta...

"Arra használja, amire szintén való, csak ez megvilágítja a személyiségének egy olyan szeletét, ami nekem nagyon nem tetszik, és azt gondolom, hogy nem odanézni nem megoldás."

T.f.h. van egy barátod, aki amúgy tök normális, de néha előjön belőle az állat, és olyankor véresszájú emeszpés / fideszes / jobbikos / elempés / tökmindegymivanitt.
Egyszer társaságban, személyes beszélgetés során szóba kerül a politika, és nagyon összevesztek, mert mindenáron rád akarja erőltetni a nézőpontját.
Aztán rájöttök, hogy kismillió dolog van a világon, amiről tudtok kellemesen beszélgetni, és kibékültök, és megegyeztek, hogy többet nem beszéltek politikáról.
Ez olyan szarul hangzik?
Ugye hogy nem?
Ugye hogy sokkal szarabbul hangzik amikor egy régi barátság megy tönkre politikai nézetkülönbségek miatt?

Na akkor tessék megfeleltetni a párhuzamot faszbúkra és politika helyett a bármire amiről a nemszeretembarátaid fröcsögnek.

Sokkal kulturáltabb megoldás az egy szem necces témáról nem beszélgetni (= letiltani faszbúkon) mint felrúgni egy (amúgy működőképes és értékes) barátságot.

Tökéletes barátaid sosem lesznek, mindenkinek van gyenge oldala, ami nem felel meg az elképzeléseidnek/elvárásaidnak, ha úgy tetszik: mindenki "seggfej" egy kicsit.

ee_version írta...

Ez sajnos nem ennyire egyszerű. egyrészt, nem a nézetkülönbség a baj, nyilván, hanem az agresszivitás. Amire megoldás az, ha letiltom, nem kell nézni. De: attól ő még olyan ember, aki abszolúte nem érzékeny más emberek más véleményhez való jogára, nem tartja tiszteletben mások véleményét, ami sokkal durvább dolog, mint hogy nem értünk egyet. Szóval nem teljesen áll fönn, hogy amúgy működőképes barátság, csak amúgy eddig úgy tűnt, a legtöbb dologban egyet értünk, és így nem derült ki, hogy mi történik, ha nem. (Itt beszúrnám azt a nem elhanyagolható körülményt, hogy ha az őrült bácsi habzó szájjal politikáról fröcsög a buszon, az ember akkor ideges kevésbé, ha más véleményen van. Mert akkor legalább semmi közösséget nem kell vele érezni...)

Szóval az a bajom, hogy rálátok a barátom személyiségének egy olyan részletére, ami miatt nem tudok olyan jó szívvel barátkozni vele. Ha az derülne ki róla, hogy csalja a férjét/feleségét, akkor is hasonlóképp éreznék. Végül is nem kell foglalkoznom vele, végül is annyi minden másban jól megértjük egymást, akkor miért rúgnánk föl egy működőképes barátságot? Hát, ezért.

ee_version írta...

Ja és persze a fő gond az, hogy tekintve, hogy a szociális életem nagy része fb-centrált, ha letiltok valakit, a kapcsolat nagy része köztünk megszűnik, azaz lényegében kidobtam a barátságot a kukába. akkor nem látom azt se, ami miatt jóban vagyunk, ami érdekelne.

Névtelen írta...

Én értem, hogy az agresszív sulykolás a lényeg.
Ezért hoztam példának a következőt: "nagyon összevesztek, mert mindenáron rád akarja erőltetni a nézőpontját".
Ha nem lenne agresszív, nem vesznétek össze.
De ha nem lenne nézetkülönbség, nem lenne agresszív...

"nem derült ki, hogy mi történik, ha nem [értünk egyet]" - nem hiszem, hogy a faszbúkos viselkedése alapján bármiféle következtetéseket kellene levonnod. Az, hogy mi történik online, ha nem értetek egyet, általában nem sok összefüggést mutat azzal, ami IRL történne ha nem értenétek egyet.

És hát persze vissza a régi mantrához: senki sem tökéletes. Nyilván, ha nem bírod elviselni a tudatot, hogy a barátod képtelen interneten keresztül kulturáltan kommunikálni, akkor ne barátkozz vele - de van némi esélye hogy ezzel a fajta szigorú szelektálással mindenki szemében megtalálod előbb-utóbb a szálkát (vagy a gerendát, vagy a kontaktlencsét, kinek mije van a szemében, ugye :D), és nagyon hamar egyedül maradsz.

ee_version írta...

Senki sem tökéletes, meg szálka és gerenda, ez mind igaz. a kérdés, mennyire összeegyeztethető a barátsággal, ha a másik nem tart tiszteletben, és nem tartja tiszteletben a véleményedet. A nem szélsőséges, nem kirekesztő, és főleg nem másokra ráerőltetett véleményedet. Lehet, hogy adott esetben bagatell az ügy, amiből ez látszik, de attól még a hiba nem bagatell. A hülyeséggel magában semmi bajom. A rosszindulattal meg az agresszióval viszont van. Többet a konkrét esetről ilyen nyilvános fórumon nem szeretnék mondani, ha érdekel, szívesen elmondom.

Névtelen írta...

Dóri, most vagy marhára nem ugyanarról beszélünk (ez esetben örülnék egy e-mail-nek ;)), vagy túlzó (szélsőséges) következtetéseket vonsz le.
"A kérdés, mennyire összeegyeztethető a barátsággal, ha a másik nem tart tiszteletben, és nem tartja tiszteletben a véleményedet."
Az, hogy valaki osztja az eszet faszbúkon, és az, hogy nem tartja tiszteletben a véleményedet, két nagyon (nagyon-nagyon) különböző dolog.
Te magad is le tudod tesztelni a dolgot: hívd fel az illetőt telefonon, és kérd meg, hogy üljön be veled valahova egy bambira, majd pedig beszélj vele az ominózus témáról személyesen. Van rá egy ezresem (akár koronában!;)), hogy a személyes beszélgetés végén _nem_ fogod azt érezni, hogy nem tartja tiszteletben a véleményedet.

ee_version írta...

Mert nem ilyen egyszerű.

A szemtől szembe sem ilyen egyszerű, konfliktuskerülő emberekről lévén szó. De voltam már ilyen beszélgetésben, nem is egyben.

Email hamarosan.