2013. március 6., szerda

Sokkal-sokkal több matematikát kéne tanítani az iskolákban, és sokkal jobban. Nem számtant, hanem matematikát. Nem feltétlen valaminek a rovására, hanem úgy pluszban rá a mindenre, akkor is, ha semmi affinitása hozzá a diáknak. Ugyanis kell, hogy tudja mindenki, vagy legalább minél többen, hogy van olyan, hogy valami igaz, hogy van olyan, hogy valami hamis, hogy van olyan, hogy nincs "kivéve ha", hogy van olyan, hogy irreleváns a kontextus, hogy van olyan, hogy egy bizonyításnak van vége, hogy van olyan, hogy egy tényt ötmillió év múlva sem fognak tudni felülbírálni, hogy van olyan, hogy nem kell hozzátenni, hogy "a tudomány jelen állása szerint", vagy "sokszor láttunk már ilyent a történelem folyamán, és szinte biztosra vehető, hogy most is".

Ugyanis az összes többi maszatolós, csúsztatós, kenegetős, szuggesztív, lebutított, grafikonon szemléltetett, elismert szakember által kifejtett nagy-nagy igazságok mögött két perc alatt látható lesz a takargathatatlan lényeg, a turpisság, vagy a teljesen mezei hazugság, gyakorlatilag bármiféle lexikális tudás vagy háttérismeret nélkül, ha az ember megtanulta használni az eszét.

Csak a szellemi megerőltetés még a fizikainál is fújabb a köznek.

6 megjegyzés:

Laca írta...

Ez jó. Na, ez jó.

Kd írta...

Ez az! Oktatásügyi theorycrafting!
Egyetértek (meglepő?).
Ráadásul, szerintem. Amit tanítani érdemes, sőt, lehet, az olvasás, írás, matek. Ennyi. Oké, nyelvtan. (Persze elég tágan értelmezem ezeket.) Lényeges hogy ezekhez nem kell más mint papír és ceruza. Minden egy gyereknek egy tabletet? Nincs türelmem elmondani hogy szerintem ez mekkora marhaság.
Ezen felül van aztán az a pet theorym, hogy az iskolarendszer nem csak szokványos inkompetencia miatt ilyen, hanem szándékosan, gondos tervezés folytán. Mert ez az egész nem haszontalan, hanem káros, és annyira hogy magától nem lehet. Emiatt nem is várom hogy ezt felülről helyrehozzák, nem arról van szó hogy senki nem jött rá mit lehetne tenni.
Hogy nehogy megtörjem a szokásaimat idetűzök egy linket egy kis wall of textre, de ígérem szórakoztató olvasmány.

http://www.maa.org/devlin/LockhartsLament.pdf

ee_version írta...

Hú, én nagyon nem szeretem az összeesküvés-elméleteket, nem hiszem, hogy direkt tartják bután a népet, mert akkor valahogy a Fazekas-sztorikat is betiltanák. Egyszerűen ezek ilyen nemszeretem dolgok, nem kecsegtetnek túl sok sikerélménnyel, a jellemzően jogász meg még olyanabb végzettségű honatyáknak sose mentek jól, szóval...

A linket meg majd üres óráimban átfutom, most ég a ház :)

Kd írta...

Ja, remélem nincs igazam és egyszer javítanak a rendszeren (pontosabban kivágják a régit és csinálnak egy normálisat). A Fazekas (vagy X jó iskola) nekem azért nem jó ellenpélda mert nem tudom eldönteni hogy egy hely tényleg jó intézményileg, vagy csak odagyűlnek azok akik eleve szeretnek tanulni (gyanús, hogy ezt a kérdést valaki, valahol, már intelligensen megválaszolta, csak én nem hallottam). Vagy egye fene, nem tudok végül is semmit róla, még ha a Fazekas tényleg saját erejéből oltja a tudás lángoló szeretetét az emberekbe, akkor is. A többi 4999 közoktatási intézmény keveset tesz azért hogy valaki rákapjon a tanulásra.

Orsi írta...

nézzétek meg az Idiocracy (Hülyék paradicsoma) című filmet. vagy inkább olvassátok el, miről szól, mert maga a film pocsék, viszont az alapgondolata fájdalmasan aktuális.

ee_version írta...

Kristóf: tyúk vagy tojás típusú kérdésekre nem tudok válaszolni :) A Fazekasban nagyon jól és nagyon keményen tanítanak, és nincs is 10-szeres túljelentkezés, a híre megelőzi, gyakorlatilag csak az megy oda, aki erre vágyik. Feltételezem, hogy a többi erős iskola is ilyen. Hogy nincs több belőlük, az valóban probléma, de nem hiszem, hogy konkrét politikai szándék lenne, egyszerűen az igazán jó tanáranyag szomorúan nagy része nem megy tanárnak, mert nem él meg belőle. Meg nyilván van még más oka is, és felteszem, hogy mind hasonlóképp prózai.